
Journal of Business Cases and Applications  

A television reporter, page 1 

A television reporter makes a mistake.  What should be done? 
 

George H. G. Hall 

Jacksonville University 

 

Richard Murphy 

Jacksonville University 

 

ABSTRACT 

 

What should a television broadcaster do when a mistake in reporting the news is made 

slandering someone?  Do you immediately admit it and move on or do you try to avoid 

correcting it?  What is your ethical obligation to the public and to the individuals involved?   

This case examines the actions taken by a news reporter and her employer who faced these 

questions. 

 

Keywords: Pill mills, broadcast, reporter, correction 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright statement: Authors retain the copyright to the manuscripts published in AABRI 

journals. Please see the AABRI Copyright Policy at http://www.aabri.com/copyright.html. 

http://www.aabri.com/copyright.html


Journal of Business Cases and Applications  

A television reporter, page 2 

THE BROADCAST  

 

On July 29, 2010  agents from the FBI, the DEA, and the Duval Sheriff’s Office raided 

two pain management clinics in Jacksonville, Florida.  First Coast Pain and Urgent Care, Inc was  

located at Lane and Normandy Boulevards and the Duval Wellness Clinic was located on Main 

Street.  Jackelyn Barnard, Chief Investigative Reporter for First Coast News in Jacksonville, 

Florida went on television  at noon in front of the clinic on Main Street and gave a detailed report 

on the clinics.  In that report, she stated, “We have been investigating these clinics for months.  

We have been on the inside of these clinics.  We know who runs these clinics.  They are run by 

two brothers-one a doctor and a lawyer based here in Jacksonville.”  She also said they would 

have more on the evening news.   

Concurrently with the broadcast, Ms. Barnard posted  a report  on First Coast News 

website that included a statement “According to state records, the two clinics are run by Dr. 

Donald Hall and George Hall an attorney.” 

In the evening news report, Ms. Barnard broadcast an additional report on the clinics 

detailing the history of the Main Street Clinic.  In that report, while showing a picture of George 

Hall’s residence identifying the expensive neighborhood in which George Hall lived she stated 

“he also ran the Normandy Clinic” 

Questions for discussion: 

 

1. Ms. Barnard presents several statements as fact about Mr. George Hall.   What sort of 

proof should she have to support these statements?   

2. When should she state it is her opinion rather than fact? 

3. Discuss the appropriateness of showing Mr. Hall’s residence in the report?    

4. What sort of state records should she have had to make the statement about the clinics 

being run by the Halls, specifically George Hall? 

5. What should she have done to verify her statements about Mr. George Hall? 

 

THE “UPDATE” 

 

Mr. George Hall contacted Ms. Barnard the day after the story aired to advise her of the 

errors in her statements.  He was not Dr. Hall’s brother and he  had no ownership or operating 

role in either clinic.  Ms. Barnard asked if he wanted to go on camera and he declined.  Ms. 

Barnard made no changes to her reports, and the videos and the reports continued to run on the 

website.   Mr. Hall retained an attorney who contacted Ms. Barnard which resulted with her 

making the following changes to the website.  “According to state records the Normandy clinic is 

registered to Mr. George Hall.” This statement was based on Mr. Hall being the registered agent 

for the Normandy clinic.  Mr. Hall’s attorney again contacted Ms. Barnard and explained what a 

registered agent is and objected to Ms. Barnard’s characterization of “being registered” to Mr. 

Hall.  He also indicated that she still needed to address the prior incorrect statements about Mr. 

Hall running the clinics.  The attorney again advised that Mr. Hall had no involvement in running 

either clinic.  He also advised that Mr. Hall had received a grand jury subpoena as a result of the 

reports and that the story needed to be corrected quickly.      No corrections were made.   

After waiting several weeks for Ms. Barnard to respond to the notifications that her 

reports were incorrect, Mr. Hall and his attorney sent a formal notice to the station manager 



Journal of Business Cases and Applications  

A television reporter, page 3 

demanding a retraction of the defamatory reports.  The response broadcast on the 6 pm news on 

November 23, 2010 was as follows: 

“We have an update to a story we ran this summer.  On July 29, we reported that George 

Hall and his brother Donald Hall ran a pain clinic at Normandy and Lane Avenue.   We have 

documents from the Secretary of State’s office showing that George Hall was the incorporator of 

the clinic but we have no documents showing he actually ran the clinic.  George Hall has advised 

us that he is not Dr. Hall’s brother and that he was not involved in the day to day operations of 

the clinic.”  

The station also removed the videos from the station’s website where they had been 

running continuously for almost four months.   

Questions for discussion: 

 

1.  What should Ms. Barnard have done when contacted by Mr. Hall and his attorney? 

2.  Is the broadcast “update” an appropriate response?   

3.  What more, if anything, should be done?   

 

THE CORRECTION 

 

Mr. Hall and his attorney  believed the update to be neither adequate nor an accurate 

response.  It simply repeated the false statements about Mr. Hall and reported Mr. Hall’s denials.   

Mr. Hall’s attorney  sent another letter again demanding that the prior incorrect statements be 

retracted.    

The on air and website response on December 31, 2010 was as follows: 

 “We have a correction to a story that ran last summer.  On July 29, 2010, we reported that two 

brothers, Dr. Donald Hall and lawyer George Hall ran the First Coast Pain and Urgent Care 

Clinic, Inc. on Normandy Boulevard.  There were two errors in that story. Florida Secretary of 

State documents show that George Hall was the Incorporator and the Resident Agent for that 

clinic but Mr. Hall did not run that clinic nor is he Dr. Hall’s brother.  First Coast News is 

committed to delivering you our customer accurate information and we regret these errors. “  

Questions for discussion: 

 

1. Is the broadcast an appropriate response?    

2. How accurate is it? 

3. What more, if anything, should be done?   

 

THE APOLOGY 

 

There were no state documents referring to Mr. Hall as “Resident Agent.” After this 

unsatisfactory and incorrect correction, Mr. Hall’s attorney then prepared and sent a draft of a 

lawsuit to the attorney for First Coast News.   Mr. Hall agreed to mediation of the complaint 

under the condition that FCN pay for it as the cost of the mediator was $575 per hour.  The case 

was settled with Mr. Hall receiving  cash,  payment of his attorneys’ fees, and a letter of apology 

from the President of First Coast News.   Additionally First Coast News ran the following 

apology on their news broadcasts at 6 AM, at 12 Noon, at 6 PM and at 11 PM in September 

2011.  



Journal of Business Cases and Applications  

A television reporter, page 4 

“In July 2010 and thereafter, we reported on two local pain management clinics that were 

raided by federal agents and were being investigated for being ‘pill mills.’ 

“In connection with those reports both on the air and on our website, we reported that 

George H. G. Hall, a retired executive and now college professor and practicing lawyer, ran the 

clinics and is the brother of one of the clinic doctors.  Those reports were incorrect. 

“George Hall had no role in running either clinic and is not related to anyone associated 

with either clinic. 

“These errors resulted from First Coast News’ mistakes in reporting. 

“First Coast News apologizes to Mr. Hall, his family, his friends, and colleagues for these 

errors.”  

 Questions for discussion: 

 

1. How could this affair have been avoided? 

2. What could Mr. Hall have done differently?  

3. Why do you think First Coast News made an apology rather than simply a 

correction/retraction? 


